Machiaje metaforice
Cu un ochi la metaforele povestilor si cu celalalt la instrumentarul unui artist in machiaj, mi-am propus sa reconstitui pentru voi, mirese de azi si dintotdeauna, chipul in care machiajul o poate scoate la lumina pe printesa din voi, lasandu-i dreptul sa devina o eroina a unei nunti de poveste.
Toate povestile celebreaza chipul tonic al miresei, ochii migdalati, obrajii rumeni si buzele carnoase. Despre ochii frumoaselor care anima istoriile de iubire ce se termina mai intotdeauna cu o fericita casatorie s-a scris mult. De la Cenusareasa la Gretchen, din Craiasa Zapezii, avem de decodat o intreaga panoplie de stiluri de machiaj ce fac ca privirile domnitelor sa devina ocheade legendare.
La Cenusareasa mesajul e clar: “Daca renunti la supracantitatile de pudra gri din jurul ochilor, folosita in asa exces incat se extinde pe tot restul fetei, daca lasi tenul sa respire si permiti obrajilor si gurii sa aiba un cuvant de spus, ai toate sansele sa iesi din zona gri, unde nu te remarca nimeni, si sa devii eroina unei seri de basm”.
Istoria Cenusaresei poate fi rescrisa din perspectiva unui artist al machiajului in forma unei necesare schimbari de stil. Mai multa luminozitate pe frunte, lumina sub linia sprancenelor, pleoape in pudre calde spre interiorul ochiului, un strop de roz-piersica pentru pometi, o culoare diafana, dar prezenta, pentru liniatura si carnatia buzelor, iar rezultatul e cel pe care-l stim cu totii: nu doar ca familia nu te mai recunoaste, dar toti ochii receptiei sunt magnetizati de tine… si – poate cel mai important – barbatul dorit de toate devine fara efort al tau. Iata ce pot face o tinuta si un machiaj impecabil.
De la coral la rosu ca sangele
Desi a curs multa cerneala pe tema buzelor fetelor din basmele care ne-au alimentat imaginatia de copii, pana la urma ele se inscriu in cateva tipologii: sunt buzele de un rosu sangeriu, asa, ca ale Albei-ca-Zapada, sunt buzele palide ale Craiesei Zapezii, sunt buzele de coral ale lui Ariel, sirena etern indragostita.
O analiza la rece a tipologiilor de frumusete pentru femeile fatale din povesti indica, pana la urma, un bun-simt ancestral in materie de estetica faciala. Daca ochii sunt de “smarald”, buzele sunt de culoarea piersicii rumene. Daca sunt albastri ca marea, gura e ca zorul de ziua. Daca ochii sunt negri-carbune, gura e “rosie ca focul”.
Paletarul cromatic pentru buzele de poveste e complex – de la nuantele suave, diafane, aproape imateriale, folosite cu precadere in machiajul zanelor si al altor creaturi bune si ireale, pana la burgund si rosu-violet, pentru a marca buzele veninoase ale masterelor si altor fapturi de o frumusete diabolica. Intre extremele de mai sus stau pamantenele, care cultiva si ele varietatea, in felul lor.
Rumen sau patimas?
Nici umerii obrajilor nu sunt uitati in descrierile de poveste. De la palid precum ceara, de dorul flacaului, pana la imbujoratul emotionant de la finalul fericit al povestilor si obrazul are momentele lui de prim-plan si de glorie… Si cum ar putea fi altfel, cand, in economia machiajului contemporan, felul in care arata chipul este salvator si valorizant pentru ochi si gura? De altfel, asa cum stiu deja toate femeile cu educatia estetica la zi, machiajul nu incepe niciodata cu ochii sau buzele, ci mai intai cu fondul de ten si pudra pentru fata si gat (spun si gat, pentru ca in nici o poveste miresele nu poarta “masca” pe fata, aratand diferit de la barbie in jos, ci sunt de o armonioasa frumusete).
Pana la adanci batraneti
Toata intelepciunea povestilor merita salvata si regasita astazi, in momentele noastre speciale. Iar ziua nuntii e un astfel de ceas. Instantaneele pe care le surprind fotografii devin, in timp, o poveste in imagini – propria noastra poveste – de aratat si spus copiilor si nepotilor peste ani. Iar felul in care culorile ne sunt asternute pe chip ne asaza fie la sectiunea zane si fete frumoase, fie la categoria “mastere-vrajitoare”. Voi ce-ati alege?
There are no comments